خبرگزاری فارس: «حامد کلاهداری» کارگردان متعهد و ارزشی فیلم «پایاننامه» در نشست جنجالی نقد و بررسی این فیلم با بیان اینکه کاش دوستان فیلم را میدیدند و بعد میگفتند بد است، گفت: من به این فیلم افتخار میکنم و به تکتک صحنهها معتقدم و پای حرفم میایستم.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، فیلم سینمایی «پایاننامه» شب گذشته از ساعت ۲۱٫۳۰ در سالن اصلی مرکز همایشهای برج میلاد نمایش داده شد. برخی از افراد حاضر در سالن به جای تماشای فیلم، مدام کف و سوت میزدند و نمیگذاشتند اهالی رسانه و هنرمندان دیالوگهای فیلم را متوجه شوند.
تعدادی هم صدای گربه و دیگر حیوانات اهلی و وحشی را درمیآوردند و مزاحم تماشای فیلم میشدند. پس از تماشای فیلم هم اهالی رسانه به سمت سالن نشستها هجوم آوردند و سالن مملو از حضور مخاطبان شد.
بر اساس این گزارش، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پایاننامه» ساعات پایانی شب گذشته با حضور «حامد کلاهداری» کارگردان، «بهاره افشاری»، «هادی دیباجی»، «حامد کمیلی» و «مریم کاویانی» بازیگران، «روحالله شمقدری» تهیهکننده و «هادی کلاهداری» نویسنده در سالن نشستهای مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد.
* معنای آزادی بیان در سینمای مطبوعات؛ فیلم را ندیده بد گفتند!
در این نشست که با مدیریت «محمود گبرلو» برگزار شد، حامد کلاهداری گفت: خیلی خوشحالم با یاری خدا و حمایت تهیهکننده «پایاننامه» ساخته شد و دست خدا همیشه پشت این فیلم بود. خیلی دوست داشتم دوستان فیلم را میدیدند و بعد از آن میگفتند بد است. معنی آزادی بیان را در سینمای مطبوعات یاد گرفتم. بعضی از دوستان فیلم را از کسانی که حقشان بود ببینند، گرفتند.
شأن رسانه را حفظ نکردند
«روحالله شمقدری» تهیهکننده فیلم گفت: خیلی خوشحالم از اینکه این فیلم را در سالن سینمای مطبوعات با جمیع دوستان رسانهای دیدیم و جمیع اتفاقات خوشحالکننده بود. اگر فیلم به لحاظ اکشن مورد بررسی قرار گیرد، کسانی که ادعای سینمای اکشن دارند را به چالش میکشد. مشکل «پایاننامه» این است که حرف سیاسی میزند و این حرف را بعضی از دوستان نمیپسندند.
وی در ادامه افزود: خروجی اثر چیزی است که بر پرده میبینیم و تأثیرگذاری را باید در مردم جستوجو کرد. اگر دوستانی که داعیه آزادی بیان دارند، سکوت را در سالن رعایت میکردند، یک مقدار شأنیت رسانه حفظ میشد.
* کمیلی: نمیدانم اصلا در این جلسه کسی دیالوگهای فیلم را شنیده است
«حامد کمیلی» بازیگر فیلم در این نشست بیان داشت: خیلی دوست داشتم درباره فیلمی حرف میزدیم که دیده میشد. هر چند موافق و مخالف، در مقام بازیگر به گفتهها پاسخ میدادم. نمیدانم اصلا در این جلسه کسی دیالوگهای فیلم را شنیده است. امیدوارم دوستان دلیل قانع کنندهای برای بقیه داشته باشند.
* افشاری: خیلیها دوست داشتند ما را تحریم کنند ولی در نهایت فیلم به روی پرده رفت
«بهاره افشاری» در ادامه این نشست افزود: جملهای در «پایاننامه» وجود دارد که میگوید: «ما میخواهیم آرام حرف بزنیم اما یک عده خودشان را به ما چسباندند». نمیدانم اینجا چه خبر است؟ مگر چه حرفی زدهایم که به نفع مردم نبوده است؟ اینکه الان این جو در سالن وجود دارد به معنی این است که فیلم موفق بوده است. به آقای کلاهداری تبریک میگویم خیلیها دوست داشتند ما را تحریم کنند ولی در نهایت فیلم به روی پرده رفت.
کلاهداری در ادامه در خصوص ژانر فیلم گفت: چیزی که ما در نظر داشتیم، ژانر سیاسی – اجتماعی بود. تلاش شد یک قصه سیاسی ساخته ذهن نویسنده به تصویر کشیده شود.
«هادی کلاهداری» نویسنده فیلمنامه گفت: از همه دوستان چه موافق و چه مخالف برای حضور در این جلسه و تماشای فیلم تشکر میکنم.
* کلاهداری: باید عینک بدبینی را برداریم و با انصاف حرف بزنیم
«حامد کلاهداری» کارگردان فیلم با بیان اینکه «پایاننامه» در شرایط سخت و هفتاد و اندی شب کاری ساخته شد، افزود: «پایاننامه» فیلم دوم من است و من هم ۲۸ سال دارم. یک فیلم سیاسی – اجتماعی ساختهام که ممکن است ضعفهای زیادی داشته باشد، اما به نظر من باید عینک بدبینی را برداریم و با انصاف حرف بزنیم.
وی اضافه کرد: من با ۷ نفر میتوانم فیلم اسپیلبرگ را خراب کنم. معلوم بود چه کسانی در سالن قصد تخریب کار را داشتند.
* اظهار تاسف مریم کاویانی از عکس العمل های غیر اخلاقی در هنگام نمایش فیلم
بر اساس گزارش فارس، در ادامه نشست «مریم کاویانی» گفت: من امشب میخواهم درد دل کنم. تمام عواملی که امشب جمع بودند، هنر را میشناختند و نیمچه نگاهی احترامی به هنر داشتند؛ خیلی متأسفم که عکسالعملهای این چنینی را میبینیم.
نمیخواهم دفاع کنم ولی همیشه به خودم افتخار میکردم که یک جامعه خوب فرهنگی داریم ولی امروز با این عملکرد، نظرم عوض شد.
«بهاره افشاری» در ادامه گفت: لزومی ندارد نقشی که بازی میکنیم را باور داشته باشیم، در این راستا جذابیت نقش اهمیت دارد. اگر نقش آذر به هر کس دیگری پیشنهاد میشد نه نمیگفت.
«مریم کاویانی» در ادامه گفت: من یک دقیقه در فیلم بودم به این دلیل که میخواستم با آقای کلاهداری آشنا شوم. به هر حال همه فیلمها خوب نیست و همه هم بد نیستند. بهتر است آنقدر نسبت به هم موضع نگیریم و همدیگر را مسخره نکنیم.
حامد کمیلی: فیلمنامه پایان نامه را دوست داشتم
«حامد کمیلی» ادامه داد: من با حامد کلاهداری بیش از این هم کار کرده بودم و پیشنهاد کار مجدد با کلاهداری در ژانر اکشن به عنوان بازیگر به من اجازه داد که در کارم تنوع ایجاد کنم.
وی افزود: این فیلمنامه را به عنوان بازیگر دوست داشتم و دوست دارم این نگاه را صادقانه از من بپذیرید. میخواستم در این جلسه به من بگویید که آیا این نقش به نتیجه رسیده یا خیر.
کمیلی ادامه داد: متأسفانه سینمای ما به یک سمتی میرود که شاید شما هم با آن موافق نباشید. ترسیدن و حرکت نکردن رخوت ایجاد میکند. برای من بازی در این فیلم محک زدن خودم بود. انگیزه اصلی من بعد از شناخت آقای کلاهداری، فیلمنامه کار بود.
* شمقدری: آقایی شایسته نقش نبود
«حامد کلاهداری» کارگردان فیلم در خصوص حاشیههای مربوط به خروج دو بازیگر فیلم، گفت: آقای «امیر آقایی» اولین قرارداد را با ما بستند، پس از قرارداد به سفر رفتند و ما هم فیلمنامه را تغییر دادیم و آقای آقایی هم در این رابطه نظر دادند. آقای آقایی تحت فشارهای بیرونی رفلکسهایی را نشان داد که شایسته نقش نبود و به نوعی نقش را چپکی گرفته بودند؛ تا اینکه یک روز آقای آقایی در رسانهها نامهای منتشر کرد که من نمیخواهم بازی کنم و نوشته بود که فیلمنامه تغییر داده شده است.
وی افزود: به گواه ۷۰ نفر عوامل، فیلمنامه را ۱۵ روز قبل از فیلمبرداری بستیم. نقش خانم اوتادی هم در حد یک صحبت بود و البته قراردادی هم منعقد شد ولی مسائلی مانده بود که در انتها هم پای ایشان شکست و نتوانستند در فیلم حضور پیدا کنند.
کلاهداری: به آنچه میخواستم رسیدم
کلاهداری ادامه داد: در این فیلم فشارهای زیادی به ما وارد شد و به اندازه ۱۰ فیلم در این کار زحمت کشیدم و تلاش کردم و در نهایت هم به چیزهایی که میخواستم رسیدم.
روحالله شمقدری: نمی گویم پایان نامه شاهکار است؛اما اتفاقی جدید در سینمای ایران است
به گزارش فارس، در ادامه نشست «روحالله شمقدری» تهیهکننده فیلم گفت: ما باید به دنبال تنوع ژانرها برویم و ورود به این عرصه نیازمند آزمون و خطاست. اپوزیسیون خیلی راحتتر است و حرفها را میزند و به روی خودش نمیآورد ولی وقتی میخواهیم موافق صحبت کنیم کار سخت میشود. من نمیخواهم بگویم شاهکار ساختهایم ولی قبل از این اتفاق نیفتاده است.
وی در ادامه اظهار داشت: تهیهکننده کار حقوقی است. ساخت «پایاننامه» به این صورت بود که فیلمنامهای دنبال تهیهکننده میگشت و کسی هم وارد میدان نمیشد. اولویت کار ما ساخت فیلم سینمایی نبود و ما قبل از آن حدود ۱۰۰ فیلم ساخته بودیم. در نهایت با توجه به پتانسیل فیلمنامه و ورود در این ژانر وارد عمل شدیم و در این راستا هم انتقادها را با آغوش باز میپذیریم.
شمقدری ادامه داد: ادعا نکردم خطایی انجام ندادهایم ولی بعد از خطاهای بسیار است که میتوان به پیشرفت رسید. تکتک حوادث انقلاب اسلامی مغفول مانده و اگر سوژه فیلم شده روی سر آن زدهاند.
* کلاهداری: به تکتک صحنهها معتقدم و پای حرفم میایستم
حامد کلاهداری ادامه داد: من به این فیلم افتخار میکنم و به تکتک صحنهها معتقدم و پای حرفم میایستم. از تهیهکننده شجاع فیلم تشکر میکنم که قدرتمندانه از من حمایت کرد و فشارهای مالی و روحی را تحمل کرد و همیشه از ایشان قوت قلب میگرفتم. از تمام عوامل و بازیگران هم تشکر میکنم که جسورانه ایستادند و مثل آقای آقایی نرفتند.
شمقدری در خصوص هزینههای فیلم گفت: وقتی که ارقام را با تهیه کنندههای با سابقه چک میکردم تعجب میکردند.
«بهاره افشاری» هم در این رابطه گفت: من در «پایاننامه» نصف دستمزد همیشگیام را گرفتهام؛ چرا که از فیلمهای طنز خسته شده بودم. به گزارش فارس، «محمدرضا شریفینیا» بازیگر این فیلم همانند نشست «فرزند صبح» به روی سن نیامد و از پایین نظارهگر نشست جنجالی بود.